آرتروز گردن و عوارض جدی آن

آرتروز گردن

آرتروز گردن یکی از معضلاتی است که معمولا در افراد بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد. طی این عارضه مهره‌های گردن دچار تغییر می‌شوند و این تغییر باعث می‌شود به اعصاب متصل به دست و پا و مثانه فشار نامتعادلی وارد شود که با درد نیز همراه است. بنابراین می‌توان گفت این بیماری مهره‌های گردن و عروق خونی بین آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

گردن اندامی نرم است که عروق خونی و عصب‌های بسیاری را در خود جا داده است. از این رو به آسانی در حوادثی مانند ضربه یا فشار دچار آسیب می‌شود. این آسیب عروق و اعصاب گفته شده را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز عوارض جدی می‌شود.

چه عواملی باعث بروز عارضه آرتروز گردن می‌شود؟

همان‌طور که اشاره کردیم، علت اصلی آرتروز گردن، فشارهای نامتعارفی است که به آن وارد می‌شود. دنیای امروزی و شرایط موجود باعث شد‌ه است پشت میز نشینی افزایش پیدا کند. افرادی که مجبور به پشت میزنشینی یا کار طولانی مدت با لب‌تاب یا کامپوتر هستند، معمولا ناچارند ساعات طولانی بدن خود را در یک وضعیت ثابت قرار بدهند یا حتی در بعضی شرایط برای تمرکز بهتر، مجبورند گردن خود را بیشتر به سمت جلو متمایل کنند. در این صورت بدن در یک حالت نامیزان قرار گرفته و فشار وارد شده به گردن و مهره‌ها چندین برابر می‌شود. افرادی مانند کارمندان یا محصلان، بیشتر در این دسته قرار دارند.

چگونه متوجه این عارضه بشویم؟

فشار وارد شده به گردن مسلما باعث ایجاد درد و محدودیت حرکتی در گردن می‌شود. اما علاوه بر درد این ناحیه علائم دیگری مانند کم شدن حس، کاهش قدرت عضلانی، سردردهایی که از پشت تیر می‌کشند، درد بین شانه‌ای و درد کتف‌ها اشاره کرد.

آرتروز گردن

آرتروز گردن را چگونه تشخیص دهیم؟

با این‌که به علايم مهم و اولیه این عارضه اشاره کردیم، اما نمی‌توان هر دردی را آرتروز تلقی کرد. برای تشخیص آرتروز باید به پزشک مراجعه کنید تا پس از معاینه، مشکل تشخیص داده شود.

پزشک با بررسی علائم و نشانه‌ها تشخیص می‌دهد که آیا شما به آرتروز گردن مبتلا شده‌اید یا خیر؟ این معاینات می‌تواند شامل بررسی نحوه راه‌رفتن افراد، بررسی دامنه حرکتی و ضعف عضلانی بیماری شما را تشخیص می‌دهد. بعد از برای تکمیل مراحل معاینه، ممکن است دوره‌های عکس‌برداری یا ام ار آی را برایتان تجویز کند تا از صحت تشخیص خود و عارشه شما مطمئن شود.

چگونه از آرتروز گردن پیشگیری کنیم؟

با چند تغییر کوچک در سبک زندگی می‌توان سالم‌تر زیست و از بروز آرتروز گردن پیشگیری کرد. تمام سعی خود را بکنید تا به گردن‌تان نیروی مضاعفی وارد نشود. بهتر است برای نشستن روی صندلی از صندلی استاندارد استفاده کنید. هنگام درس خواندن یا کار با کامپیوتر گردن خود را بیش از حد خم نکنید.

وقتی پشت فرمان می‌نشینید، ارتفاع پشت سر خود را تنظیم کنید تا گردن در وضعیت بدی قرار نگیرد. به نشستن خود توجه کنید. هنگام نشستن شکم خود را صاف کرده و شانه‌ها را به عقب بکشید تا بدن‌تان در حالت میزانی قرار بگیرد. با رعایت این نکات ساده، قدم بزرگی می‌توانید در پیشگیری از آرتروز بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *