ارتروسکوپی شانه چیست و چه کاربردی دارد

آرتروسکوپی شانه

آرتروسکوپی شانه روشی مدرن در پزشکی ارتوپی است که جراحان از آن برای تشخیص مشکلات درون یک مفصل و ترمیم آن‌ها استفاده می‌کنند. در این روش جالب و مدرن، ‌جراح دوربین بسیار کوچکی را وارد مفصل شما می‌کند. این دوربین قابلیت تصویربرداری از مفاصل شما را دارد و نتیجه این تصویربرداری در یک صفحه نمایش بزرگ نشان داده می‌شود تا جراح به کمک تصاویر بتواند کارهای درمانی را انجام دهد.

تصاویر ضبط شده از مفاصل باعث می‌شود جراح بتواند محل دقیقی که احتیاج به درمان دارد را سریع‌تر و دقیق‌تر شناسایی کرده، در نتیجه عمل جراحی ساده‌تر و با درد کم‌تری انجام می‌گیرد.

آرتروسکوپی شانه

شانه یکی از پیچیده‌ترین مفاصل بدن است که از سه قسمت اصلی استخوان ترقوه، استخوان بازو و استخوان کتف تشکیل شده است. حال اگر شما در وضعیتی باشید که درمان‌های معمولی نتیجه خوبی روی مشکلات شانه شما نداشته باشند، احتمال دارد دکتر مربوطه، از این روش درمانی برای درمان شما بهره بگیرد. درمان‌های معمولی روش‌هایی مانند فیزیوتراپی و خوردن دارو را شامل می‌شوند. اما این روش‌ها به عارضه‌های شدیدتر مانند آسیب به تاندون یا بافت‌های نرم اطراف کارا نیستند.

روند جراحی به روش آرتروسکوپی چگونه است؟

در ابتدای کار مفاصل شما باید برای عمل آماده شوند. به همین منظور مایعی را داخل مفاصل تزریق می‌کنند تا مفاصل باد کرده و آماده عمل شوند. سپس سوراخ کوچکی به اندازه یک دکمه روی بدن ایجاد می‌کنند که ابزار آرتروسکوپی از طریق آن وارد بدن بشود.

در طول این کار مایعی اطراف آرتروسکوپ جریان دارد تا از ایجاد درد و خون‌ریزی جلوگیری کند. به محض این‌که مشکل مشخص شد، جراح ابزارهای دیگری برای رفع مشکل و درمان را وارد بدن می‌کند تا به وسیله آن‌ها بتواند کارهای لازم مانند تراشیدن، بریدن و بخیه زدن را روی مفصل انجام دهد.

دوره بهبودی بعد از عمل آرتروسکوپی

بعد از عمل شخص به مدت ۱ الی ۲ ساعت در اتاق ریکاوری مانده و تحت نظر و مراقبت پرستاران قرار می‌گیرد تا مراقبت‌های اولیه در بیمارستان را طی کند. بعد از آن امکان ترخیص وجود دارد اما حضور شخصی کنار بیمار حداقل برای مراقبت یک شبه کاملا ضروری است.

دوره بهبودی

با این‌که آرتروسکوپی آسان تر از عمل باز است، اما باز هم ممکن است عوارض عمل را تا چند هفته شاهد باشید. دکتر با توجه به شرایط بدنی شما داروهای متناسب را تجویز خواهد کرد. استعمال این داروها می‌تواند در کاهش درد بعد از عمل تاثیر خوبی داشته باشد. اگر التهاب و ورم بعد از عمل اذیت‌تان کرد، می‌توانید کمی یخ روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و ورم و التهاب را کاهش دهد. با اینکه استحمام و دوش گرفتن بعد از عمل و پس از خشک شدن زخم‌ها مانعی ندارد، اما از مالش و ور رفتن با جای زخم‌ها شدیدا خودداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *