قوز کمر، علائم و روش های درمان آن

قوز کمر

ستون فقرات با داشتن قوس طبیعی می تواند وزن بدن را در حالت ایستاده تحمل کند. اگر این انحنا یا قوس زیاد باشد (بیشتر از ۵۰ درجه) باعث ایجاد ظاهری متفادت در افراد می شود و فرد دارای اختلال در ستون فقرات است. در این افراد بخش بالای پشت بدن به صورت گرد دیده می شود و فرد دارای قوز است. انحنا یا قوس طبیعی ستون فقرات این امکان را فراهم می‌آورد تا ستون فقرات بتواند وزن را در حالت ایستاده تحمل کند. بیشتر اوقات افرادی که دارای قوز هستند، امکان ایجاد خمیدگی و افتادگی کتف نیز در آن ها وجود دارد.

انواع قوز کمر

قوز کمر دارای انواع متفاوتی است که در این بخش به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. سه نوع قوز غیر طبیعی وجود دارد که به قوزهای وضعیتی، قوز شوئرمن و قوز مادرزادی معروف هستند.

قوز وضعیتی

افرادی که دارای حالت اندام نامتناسب هستند و عضله ها و رباط های پشت بدنشان ضعیف است، دچار این قوز می شوند. این نوع از قوز در اثر نشستن نامتناسب و حمل کردن کیف های سنگین ایجاد می شود. در پی رعایت نکردن این موارد، عضله ها و رباط های پشت بدن کشیده می شوند و مهره های گردن را از وضعیت طبیعی خود خارج می کنند و منجر به قوز می شوند.

قوز شوئرمن

قوز شوئرمن در بخش بالای ستون فقرات و مهره های گردنی ایجاد می شود. در این نوع قوز ساختار مهره ها بدشکل است و قسمت های جلوی مهره ها آهسته تر از قسمت های پشتی رشد می کند. بدین ترتیب مهره هایی ۳ گوش ایجاد می شود. این نوع قوز در پسران بیشتر از دختران دیده شده است.

قوز مادرزادی

قوز مادرزادی در اثر خطای ژنتیکر در ۶ تا ۸ هفته اول زندگی جنین ایجاد می شود. در این نوع از قوز در شکل گیری یک یا چند مهره جلویی جنین اختلال ایجاد می شود و ستون فقرات با زاویه ای تیز رو به جلو رشد می کند. در نتیجه این اختلال فرد دارای قوز می شود.

عوارض ناشی از قوز کمر

افرارد دارای قوز احساس ضعف و بی حسی می کنند.

کنترل روده و مثانه در افراد دارای قوز دشوار است.

فضای قفسه سینه در افراد دارای قوز کاهش پیدا می کند که باعث ایجاد مشکلات قلبی و ریوی می شود.

درد قفسه سینه در افراد مبتلا به قوز وجود دارد.

احتمال از کار افتادن قلب و یا ریه در افراد دارای قوز وجود دارد.

علائم و نشانه‌های قوز کمر

  • بارزترین علامتی که در افراد مبتلا به قوز کمر وجود دارد، خمیدگی پشت آن ها است. با داشتن انحنای شدید در بخش بالای ستون فقرات، کمر شما به جلو خم می شود.
  • داشتن درد در کمر و پشت بدن از علائم دیگر آن است.
  • افراد دارای قوز احساس خستگی عضلانی و سفتی و خشکی در عضلات را دارند.
  • افرادی که دارای قوز هستند، سرشان به سمت جلو می آید.
  • در ارتفاع شانه افراد دارای قوز اختلاف وجود دارد.
  • افراد دارای قوز دچار درد قفسه سینه و اختلال در تنفس می شوند.
  • عضلات پشت ران در افراد دارای قوز گرفته می شود.

علت‌ها و دلایل ایجاد قوز کمر

در برخی از افراد قوز کمر به صورت مادرزادی و در اثر خطای ژنتیکی ایجاد می شود.

از دلایل دیگر ایجاد قوز کمر، پوکی استخوان و شکستگی مهره ها است.

داشتن بیماری التهابی و فرسایشی مفاصل نیز منجر به قوز کمر می شود. در این افراد ماده ژلاتینی موجود در ستون فقرات به مرور زمان خشک شده و منجر به قوز کمر می شود.

از دلایل دیگر قوز کمر صدمه دیدن ستون فقرات، ایجاد عفونت و یا تومور در آن است.

بیمارانی که دارای التهاب مفصلی و یا ستون فقرات هستند نیز دچار قوز می شوند.

داشتن بیماری شوئرمن نیز منجر به ایجاد قوز کمر می شود. این بیماری در سنین ۱۲ تا ۱۴  الگی تشخیص داده می شود. در اثر این بیماری ۳ عدد و یا تعداد بیشتری مهره در یک ردیف قرار می گیرند و مربوط به ستون فقرات ناحیه قفسه سینه است. تشخیص این مشکل با معاینه فیزیکی و عکس ررادیولوژی امکان پذیر است. این بیماری با رشد و  توسعه غیر عادی استخوان ها در ارتباط است و دلایل آن ناشناخته است. این بیماری نیز منجر به درد در افراد مبتلا می شود.

روش های درمان قوز کمر

یکی از روش های درمان رایج فیزیوتراپی و استفاده از قوزبند طبی است. در این روش ها با ایجاد محدودیت های عملکردی وضعیت افراد بهبود پیدا کرده و به حالت نرمال نزدیک تر می شود. در فیزیوتراپی با تمرینات ورزشی خاص، کاهش انحنای ستون فقرات میسر می شود. این کاهش با تمرینات کششی و تقویت عضلات و قرار گرفتن بدن در وضعیت صحیح ایجاد می شود. ایجاد حرکت در شانه و درمان دستی بیمار بنیز به درمان قوز کمک می کند. استفاده از کمربندهای طبی نیز با تجویز فیزیوتراپ د استفاده از آن در طول روز منجر به بهبود وضعیت بدن بیمار می شود.

در روش های فیزیوتراپی درد با استفاده از کمپرس یخ، کمپرس گرم، تحریک الکتریکی اعصاب از طریق پوست، لیزردرمانی و تراکنش ستون فقرات کنترل می شود. فیزیوتراپ ها با توجه به وضعیت بدن بیمار گرینه مناسب را توصیه و انجام می دهند تا به کاهش درد بدن بیمار کمک کنند.

انجام ورزش و حرکات اطلاحی مربوز به قوز نیز در درمان آن بسیار موثر است و به مرور زمان تاثیر گذار است. انجام این حرکات در طی زمان باعث تغییر وضعیت عضلات بیمار شده و منجر به بهبودی او خواهند شد. از جمله این ورزش ها می توان به کشش ۹۰ درجه کمر، کشش ابر قهرمان در حالت پرواز، کشش قفسه سینه، حرکت کششی مار، کشش در حالت درازکش، بالا آوردن دست ها از جانب بدن و بالا آوردن دست ها به صورت عمودی اشاره کرد.

در انجام ورزش ها و حرکات اطلاحی باید به وضعیت بدن بیمار توجه شود و با توجه به سن و سال و وضعیت او انجام این حرکات صورت گیرد. در صورتی که فرد امکان انجام این حرکات را نداشته باشد و یا فشار غیر قابل تحملی را احساس کند، انجام این حرکات توصیه نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *