کیست دست و راه های درمان آن

کیست دست یکی از مشکلات و عوارض مفصلی است که طی آن ماده‌ای کیسه مانند که درون آن حالت ژلاتینی دارد، روی مفصل یا تاندون به وجود می‌آید. این ماده ژلاتینی کاملا بدون رنگ و بو است. کیست دست بسته به اندازه می‌تواند سفت باشد یا حالت نرم و اسفنجی داشته باشد.

تعداد این کیست‌ها محدود به ۱ عدد نیست و ممکن است تعداد بیشتری داشته باشد اما در واقع با بررسی دقیق می‌توان متوجه شد که پایه و ریشه همه آن‌ها به یک کیست واحد برمی‌گردد.

این عارضه در خانم‌ها شیوع بیشتری دارد و اکثر مبتلایان سنی در بازه ۴۰ تا ۷۰ سال قرار دارند. این کیست‌ها در افراد کم‌سال نیز دیده می‌شوند اما به ندرت. این نوع کیست‌ها معمولا در پشت دست و روی مفصل ایجاد می‌شوند و هنگام خم کردن دست بیشتر مشخص می‌شوند. در این مطلب ازویلاگ ایزوطب بیشتر در این رابطه صحبت می کنیم.

علت کیست دست چیست؟

با این‌که کیست دست مشکل شایعی محسوب می‌شود اما هنوز علت دقیق آن مشخص نیست. احتمالاتی در این زمینه وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که هر آسیبی که به مفصل برسد، باعث متلاشی شدن بافت مفصل می‌شود. متلاشی شدن بافت مفصل باعث ایجاد کیست دست می‌شود.

احتمال دیگری که در مورد بروز عارضه کیست دست وجود دارد، این است که در ابتدا شکافی در مفصل یا تاندون وجود داشته که باعث می‌شود بافت مفصل از آن‌جا خارج شود.

کیست دست با چه علائمی همراه است؟

 

وجود توده‌هایی در روی مفصل دست با اندازه‌های متفاوت

نرم و ثابت بودن کیست با قطر ۱ الی ۳ سانتی‌متر

ورم این نوع کیست‌ها ممکن است به صورت تدریجی یا به صورت ناگهانی افزایش بیابد.

حدود ۳۵ درصد از کیست‌ها به جز برآمدگی با علامت دیگری همراه نیستند.

اگر کیست با درد همراه باشد، معمولا با حرکت دادن دست درد مزمن آن شدیدتر می‌شود.

اگر کیست به تاندون دست متصل باشد، فرد در انگشتی که با تاندون در ارتباط است، احساس ضعف می‌کند.

آیا در صورت ابتلا به این عارضه مراجعه به پزشک ضروری است؟

با این‌که کیست‌های دست معمولا خطرناک نیستند، اما توصیه می‌شود برای این‌که خیال خودتان راحت شود، به پزشک مراجعه کنید و اگر احتیاج به درمان خاصی داشته باشید، پزشک درمان مناسب برای شما را تشخیص دهد. گاها پزشک مقداری از ماده داخل کیست را خارج می‌کند تا به وسیله آن نرم یا سفتی ماده کیست را تشخیص داده و درمان مناسب را لحاظ کند.

درمان کیست‌های دست

  • کیست‌های دست سرطانی نیستند و مشکل خاصی برای سلامتی شما ایجاد نمی‌کنند. معمولا پزشک بعد از معاینه در صورت نبودن مشکل خاصی، به شما توصیه می‌کند که کار خاصی برای رفع این کیست‌ها انجام ندهید. این روش، روشی بی‌خطر برای درمان است.
  • اگر احساس درد و تورم در ناحیه بروز کیست دارید، می‌توانید از کرم‌ و پمادهای ضد درد در این ناحیه استعمال کنید.
  • به دستان خود استراحت دهید. استراحت دادن به کیست باعث می‌شود کیست رفته رفته کوچک‌تر شود، اما اگر دست‌های خود را در معرض فشار قرار دهید، کیست تحت فشار قرار گرفته و رفته رفته بزرگ‌تر می‌شود. بزرگ‌تر شدن اندازه کیست، می‌تواند به عصب‌های آن ناحیه فشار وارد کرده و درد و ناراحتی شما را بیشتر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *