بررسی جامع شست کج؛ از علت تا درمان

شست کج

شست کج به حالتی گفته می‌شود که انگشت شست از وضعیت صحیح خود خارج شده و به سمت انگشتان دیگر متمایل شود. انگشت شست یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن برای حرکت است. انگشت شست آخرین نقطه از بدن است که هنگام راه‌رفتن با زمین تماس پیدا کرده و ۳۰ درصد از وزن بدن توسط استخوان مربوط به  آن تحمل می‌شود. به همین دلیل این انگشت تاثیر مهمی در در ایجاد تعادل برای ایستادن و حرکت کردن دارد.

شست کج چیست؟ شست کج به حالتی گفته می‌شود که انگشت شست از وضعیت صحیح خود خارج شده و به سمت انگشتان دیگر متمایل شود. این تمایل و خمیدگی در سه حالت رخ می‌دهد.

الف) انگشت شست فقط یه سمت انگشت کناری خم شود.

ب) انگشت شست زیر انگشت کناری قرار بگیرد.

ج) انگشت شست روی انگشت کناری قرار بگیرد.

چه عواملی سبب ایجاد شست کج می‌شود؟

عارضه شست کج که معمولا بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود،‌ می‌تواند در اثر عوامل مختلفی به وجود بیاید. در ادامه به عواملی که سبب بروز این عارضه می‌شوند، خواهیم پرداخت.

  • ژنتیک: گاها عارضه شست کج ارثی است و به طور خانوادگی می‌تواند نسل به نسل افراد را درگیر کند.
  • استفاده از کفش‌های تنگ و نامناسب: کفش‌های تنگ و نامناسب برای سلامتی پاها و سایر اندا‌م‌ها مانند کمر شدیدا مضر بوده و عوارض بدی مانند پینه، میخچه، انگشست چکشی، شست کج و … به وجود می‌آورند.
  • استفاده از کفش‌های پاشنه بلند: کفش‌های پاشنه بلند با ایجاد فشار مضاعف روی پاها سلامت آن‌ها را به خطر می‌اندازند.
  • صافی کف پا
  • ضعف عضلات پا

علائم شست کج چیست؟

شست کج باعث تغییراتی در ظاهر پا می‌شود بنابراین تشخیص آن کار سختی نیست. بروز این عارضه با نشانه‌هایی مانند خم شدن انگشت شست، درد و ناراحتی در آن ناحیه،‌ قرمزی در ناحیه برآمدگی،‌ ناتوانی در راه رفتن یا ایستادن و … همراه است.

درمان عارضه شست کج

اگر این عارضه وخیم نباشد، احتیاجی به جراحی نیست و شما می‌توانید به کمک فیزیوتراپی و تمرینات مخصوص، ‌تا حد زیادی آن‌ را کنترل کنید. تمریناتی برای افزایش قوس کف پا، لیزر درمانی، کشش عضلات از روش‌هایی است که برای درمان شست کج بدون جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش دیگر درمان شست کج بدون جراحی، ‌استفاده از اسپلینت‌هایی است که در طول روز می‌توانید داخل کفش خود قرار دهید. این اسپلینت‌ها انگشتان را از هم جدا می‌کنند و از وخیم‌تر شدن شست کج،‌ جلوگیری می‌کنند. با این‌حال مراجعه شما به متخصص یا فیزیوتراپیست امری ضروری است. زیرا اگر با روش‌های گفته شده امکان معالجه نباشد، جراحی لازم می‌شود.

ورزش‌هایی برای درمان و پیشگیری از شست کج

یکی دیگر از راه‌های درمان بدون جراحی، ورزش‌های مخصوص اصلاح شست کج است که معمولا فیزیوتراپیستان انجام آن‌ها را توصیه می‌کنند. یکی از این ورزش‌ها غلطاندن یک توپ تنیس زیر انگشتان و کنترل آن به کمک انگشت شست است. این تمرین را بهتر است به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه انجام دهید.

روش دیگر که خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که سعی کنید اجسامی سبک مانند حوله یا لوازم مشابه آن‌ را به کمک انگشت‌ شست‌تان بلند کنید. این کار به تقویت انگشتان و عضلات پا کمک خوبی می‌کند.

با تمام این نکات، اگر متوجه علائم اولیه‌ای از شست کج شدید، توصیه می‌شود خیلی زود به پزشک مراجعه کنید. زیرا درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار آسان‌تر است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *