بیماری واریس و راه‌های درمان آن

بیماری واریس

حتما تا به حال کلمه بیماری واریس به گوشتان خورده است. قبل از این‌ که به بررسی این بیماری و راه‌های درمان آن بپردازیم، بهتر است نگاهی کلی به عواملی که باعث ایجاد واریس در بدن می‌شود داشته باشیم.

انواع رگ در بدن انسان‌

۱- سرخ رگ که مسئول انتقال خون از قلب به اندام‌ها است.

۲- سیاه رگ که مسئولیت برگرداندن خون از اندام‌ها به قلب را به عهده دارد.

۳- مویرگ‌ها که عروق بسیار کوچکی در محل اتصال سیاهرگ و سرخ‌رگ هستند و مسئولیت تبادل مواد غذایی و اکسیژن را به عهده دارند.

علت ایجاد واریس چیست؟

داخل سیاه‌رگ‌ها که مسئول برگرداندن خون از اندام به‌خصوص پاها به قلب هستند، دریچه‌هایی وجود دارد که خون از طریق این دریچه‌ها به سمت قلب حرکت می‌کند. به این دریچه‌ها اصطلاحا لانه کبوتری گفته می‌شود.

حال اگر تحت هر شرایطی این دریچه‌ها کار خود را به خوبی انجام نداده و خون در سیاه‌رگ‌ها باقی بماند، بعد از مدتی دریچه‌ها کارایی ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند که این اتفاق باعث ایجاد بیماری واریس و ظاهری خون مرده در پشت پاها می‌شود.

چه عواملی در تضعیف عملکرد دریچه‌ها موثر هستند؟

ژنتیک

بیماری واریس می‌تواند علتی ارثی داشته باشد و نسل به نسل اعضای یک خانواده را درگیر خود بکند.

سن

هر چه سن بالاتر می‌رود، اندام‌های بدن عملکرد ضعیف‌تری از خون نشان می‌دهند. دریچه سیاه‌رگ‌ها نیز از این قضیه مستثنی نبوده و به مرور زمان عملکرد آن ضعیف‌تر می‌شود.

حاملگی

تغییرات هرمونی که در دوران بارداری در بدن خانم‌ها ایجاد می‌شود، باعث جریان آهسته‌تر خون در پاها و افزایش حجم داخل عروق می‌شود. بنابراین خانم‌های باردار بیشتر در معرض واریس قرار دارند.

چه افرادی بیش‌تر به واریس مبتلا می‌شوند؟

جدا از عواملی که می‌توانند در ابتلا به واریس موثر باشند، افرادی که مدت‌های طولانی سرپا می‌ایستند یا مدت طولانی در یک وضعیت خاص می‌نشینند، بیش‌تر به واریس مبتلا می‌شوند. علاوه بر آن آمار حاکی از آن است که ابتلا به واریس در خانم‌ها بیش‌تر از آقایان است.

آیا تغذیه در واریس مهم است؟

رژیم خاصی برای پیشگیری یا درمان واریس نمی‌توان تجویز کرد. اما چاقی خود عاملی برای تشدید این بیماری است. از این رو رژیم غذایی سالم و داشتن تحرک در طول روز، از عوامل موثر در پیشگیری از واریس محسوب می‌شود.

چگونه از واریس پیشگیری کنیم؟

حال که به اطلاعات نسبی از بیماری واریس رسیدیم ممکن است این سوال برای بیش‌تر افراد مطرح شود که راه‌های پیشگیری از واریس چیست و چگونه می‌توان جلوی بروز آن را گرفت‌؟

عوامل ایجاد کننده واریس را شناختیم. برای پیشگیری از این بیماری، کافیست تا حد ممکن این عوامل را کاهش دهیم. ورزش و داشتن تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین اقدامات در جهت جلوگیری از واریس است.

اقدام مهم دیگر، ثابت نگه نداشتن اعضای بدن مخصوصا پاها به مدت طولانی است. همان‌طور که گفتیم، ایستادن یا نشستن در یک وضعیت خاص برای مدت طولانی عامل ایجاد واریس است. بنابراین اگر مجبور به ایستادن طولانی مدت هستید، چند دقیقه یک بار راه بروید یا حرکت کنید تا از بروز واریس جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *